در این پست به معرفی ۶ تا از مهم‌ترین قابلیت های macOS Ventura خواهیم پرداخت که اپل در کنفرانس WWDC اشاره‌ای به آن‌ها نکرده است.

کنفرانس توسعه دهندگان اپل (WWDC) امسال پر از معرفی دستگاه‌ها، اپلیکیشن‌ها و امکانات جدید بود. از آنجا که این کنفرانس تنها برای ۲ ساعت برنامه‌ریزی شده بود، اجتناب‌ناپذیر بود که اپل بسیاری از توضیحات را در آن ارائه نکند. یکی از آن‌ها قابلیت های جدید و مهمی سیستم عامل macOS Ventura است. اما نگران نباشید، ما موفق به نصب نسخه آزمایشی این سیستم عامل شده‌ایم و هر چیزی که اپل در موردش به شما نگفته را در اینجا خواهیم گفت.

قابلیت های جدید macOS Ventura

۱. ارتباط Continuity Camera و QuickTime

مهم‌ترین قابلیت های macOS Ventura

یکی از بهترین قابلیت های جدید مک او اس ونتورا که در WWDC22 معرفی شد، قابلیت Continuity Camera است. این قابلیتی است که به شما اجازه می‌دهد از دوربین‌های باکیفیت آیفون‌های اپل که به فناوری‌های پیشرفته پردازش تصویر مجهز هستند، به عنوان وب‌کم کامپیوترهای مک استفاده کنید. اما یکی از ویژگی‌های این قسمت که اپل در کنفرانس خود اشاره‌ای به آن نکرد، این است که شما می‌توانید با استفاده از QuickTime، ویدیوهایی که با Continuity Camera می‌گیرید را ضبط کنید.

این خبر خوبی برای کسانی است که می‌خواهند از تمام امکانات جذاب Continuity Camera مثل حالت پرتره و نورپردازی استودیویی در فیلم‌هایی که می‌گیرند بهره‌مند شوند. این به کاربرانی که قصد ساخت ویدیوهای آموزشی با استفاده از Desk View را دارند بسیار مفید است. فرض کنید که شما می‌خواهید به صورت آنلاین نقاشی را آموزش دهید. این قابلیت تمرکز اصلی را روی چهره و میز جلوی شما خواهد گذاشت.

وقتی به تنظیمات QuickTime بروید، می‌توانید به اپلیکیشن دستور دهید که از میکروفون آیفون، میکروفون مک یا میکروفون جانبی متصل به دستگاه برای ضبط استفاده کند. ایده‌آل‌ترین حالت ممکن استفاده از دوربین باکیفیت آیفون و میکروفون‌های باکیفیت موجود در بازار است.

۲. نصب سریع بروزرسانی‌های امنیتی

مهم‌ترین قابلیت های macOS Ventura

اپل معمولاً بروزرسانی‌های امنیتی را در قالب یک نسخه جدید از مک او اس ارائه می‌کند که این می‌تواند شما را مجبور به ریستارت مجدد دستگاه خود کند. ضمن اینکه وقت زیادی را هم از شما خواهد گرفت.

اما دیگر اینگونه نخواهد بود. اپل در کنفرانس WWDC خود از قابلیت جدیدی به نام Rapid Security Responsive رونمایی کرد که می‌تواند این مشکل را حل کند. این در واقع یک بروزرسانی نرم افزاری استاندارد نیست. در عوض پیشرفت‌های امنیتی را به ارمغان میاورد، بدون آن که نیازی به ریستارت کردن دستگاه باشد.

به عبارتی دیگر شما پچ‌های امنیتی مهم را سریع‌تر دریافت خواهید کرد و فوراً هم می‌توانید نصب کنید. این یک اتفاق دو سر بُرد برای کاربران است.

۳. تمرکز روی بهره‌وری با ابزار Focus

Focus Mode در مک او اس ونتورا

ابزار Focus مک او اس یک راه عالی برای متمرکز ماندن و دوری از هرگونه حواس‌پرتی است. حال مک او اس ونتورا این ابزار را به سطح بالاتری می‌برد. یکی از ویژگی‌های کمتر شناخته شده ابزار Focus، امکان مشخص کردن بلاک کردن یک مخاطب در زمان فعال بودن این ابزار، برای جلوگیری از هرگونه حواس‌پرتی است.

شما همچنین می‌توانید نحوه عملکرد اپلیکیشن‌ها در زمانی که قابلیت Focus فعال است را هم تنظیم کنید. در این لحظه فقط قادر به تنظیم چند اپلیکیشن (از جمله تقویم، ایمیل، پیام‌رسان و مرورگر سافاری) هستید، اما امیدواریم که به زودی به تعداد این اپلیکیشن‌ها افزوده شود. این ویژگی کمک می‌کند Focus مفیدتر و سفارشی‌پذیرتر از گذشته باشد.

۴. پیشنهادات رمز عبور قابل ویرایش

مهم‌ترین قابلیت های macOS Ventura

هنگام ساخت یک رمز عبور قدرتمند هیچگاه نمی‌توان رویکرد یکسانی را در پیش گرفت. زیرا سایت‌های مختلف معمولاً الزامات متفاوتی برای رمز عبور انتخابی کاربر دارند. مرورگر سافاری می‌تواند هنگام ساخت یک حساب کاربری، یک رمز عبور قوی به شما پیشنهاد کند؛ اما اگر با الزامات آن سایت همخوانی نداشته باشد (به طور مثال از علائم، اعداد و غیره پشتیبانی نکن)، نمی‌توانید از پیشنهاد سافاری استفاده کنید.

اپل هیچ توضیحی در کنفرانس توسعه‌دهندگان خودش نداد، اما مک او اس ونتورا این مشکل را حل کرده و بهره‌گیری از پیشنهادات سافاری را بهبود بخشیده است. اکنون وقتی هنگام ساخت یک اکانت جدید قصد استفاده از پیشنهادات سافاری را دارید، می‌توانید آن را به دلخواه خود ویرایش هم کنید.

۵. رونوشت خودکار در فیس‌تایم

مهم‌ترین قابلیت های macOS Ventura

دنبال کردن یک تماس نامنظم گروهی در فیس‌تایم می‌تواند چالش‌برانگیز باشد؛ به خصوص اگر شنوایی شما ضعیف باشد. خوشبختانه قابلیت جدیدی در macOS Ventura ارائه شده که می‌تواند این مشکل را حل کند.

اپل اسم این قابلیت را Live Captions نامیده و در طول یک مکالمه هرچیزی که بشنود را به صورت خودکار در لحظه می‌نویسد. خبر خوب اینکه هر سخنگو می‌تواند یک رونوشت خاص خودش را داشته باشد. به نظر می‌رسد این قابلیت فقط به فیس تایم محدود نمی‌شود. با توجه به توضیحاتی که در وب‌سایت اپل ارائه شده، این ویژگی می‌تواند در برنامه‌های دیگری مثل یوتیوب و زوم نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

قفل کردن تصاویر

قفل تصاویر در مک او اس ونتورا

در حال حاضر دو بخش در اپلیکیشن Photos وجود دارد که شاید بخواهید آن‌ها را از چشم افراد کنجکاو دور نگه دارید. این دو آلبوم‌های Hidden و Recently Deleted هستند. ولی مشکل اینجاست هر کسی که به کامپیوتر مک شما دسترسی داشته باشد، می‌تواند به این دو پوشه هم دسترسی پیدا کند.

اکنون به لطف قابلیت های جدید macOS Ventura دیگر این مشکل وجود ندارد؛ زیرا در نسخه جدید مک او اس، این دو پوشه به صورت پیش‌فرض قفل شده‌اند. بنابراین برای دسترسی به این دو پوشه حتماً به دانستن رمز عبور شما نیاز است.

منبع: گجت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *